Odrzucenie spadku na Ukrainie

Odrzucenie spadku na Ukrainie

Odrzucenie spadku na Ukrainie – Czym jest odrzucenie spadku? Jakie są konsekwencje prawne tej czynności? Jaka jest kolejność dziedziczenia po złożeniu oświadczenia o odrzuceniu spadku w przypadku dziedziczenia ustawowego a dziedziczenia z testamentu. Jak wygląda procedura  złożenia stosownego oświadczenia i jakie są do tego wymagane dokumenty?

Generalnie, odrzucenie spadku jest czynnością prawną. Na podstawie art. 1237 KC Prawo odrzucenia spadku przysługuje każdemu obywatelowi Ukrainy. Natomiast w przypadku bardziej dokładnej analizy czynności odrzucenia przez spadkobiercę spadku na Ukrainie, należy zwrócić szczególną uwagę na następujące zagadnienia:

  1. Odrzucenie spadku z testamentu w postaci określonego udziału jest możliwe wyłącznie w przypadku wyrobienia dokumentu urzędowego.
  2. Procedura odrzucenia spadku dochodzi do skutku w ustawowo określonym terminie.
  3. Niepełnoletni spadkobierca może złożyć oświadczenie o odrzuceniu spadku tylko za zgodą swoich przedstawicieli ustawowych lub organów opiekuńczych
  4. Niemożliwe jest odrzucenie spadku tylko w części, na przykład odrzucenie długów i zobowiązań spadkodawcy a przyjęcie jego majątku(aktywów).

Korzystanie z prawa odrzucenia spadku jest możliwe zarówno podczas dziedziczenia ustawowego jak i dziedziczenia z testamentu.
Przyjęcie spadku z testamentu jest prawem a nie obowiązkiem obywatela. Czasami spadkobiercy decydują się na przekazanie własności innym osobom z powodu braku możliwości korzystania z niej lub na rzecz osób najbliższych. Natomiast zdarzają się sytuacje w których spadkobranie jest obowiązkowe, dlatego że osoba nie może nie przyjąć nieruchomości lub pieniędzy ( jeżeli jest to udział obowiązkowy).

Notariusz odmówi przyjęcia wniosku nawet wtedy, gdy osoba wskazana jako spadkobierca nie ma rzeczywistego prawa do dziedziczenia. Odmowę można również uznać za bezprawną poprzez udowodnienie w sądzie, iż wnioskodawca jest ubezwłasnowolniony lub faktu złożenia dokumentów pod wpływem groźby lub podstępu. Ta procedura jest skomplikowana w szczegółach, ale nasi adwokaci mogą w  tym pomóc.

Odrzucenie spadku na Ukrainie – Konsekwencje prawne

Odrzucenie spadku w istocie swojej jest bezwzględnie wiążące. Jeżeli osoba uprawniona do dziedziczenia składa stosowne oświadczenie o odrzuceniu i następnie nie odwołuje go w terminie ustawowo przewidzianym, to anulowanie tego oświadczenia w zasadzie nie jest już możliwe. Jedynym sposobem jest zwrócenie się do sądu w celu uznania złożonego oświadczenia za nieważne

Odrzucenie spadku na Ukrainie – Kto dziedziczy po złożeniu oświadczenia o odrzuceniu spadku w przypadku dziedziczenia ustawowego a dziedziczenia z testamentu.

Tryb przenoszenia swojego prawa do spadkobrania na inną osobę, różni się w zależności od sposobu dziedziczenia. W przypadku braku złożenia oświadczenia woli zmarłego krewnego w postaci testamentu  możliwe jest przeniesienie prawa do dziedziczenia majątku na każdą inną osobę uprawnioną do dziedziczenia, która zadeklarowała chęć przyjęcia spadku. Natomiast w przypadku dziedziczenia z testamentu, osoba może zrezygnować ze swojej części tylko na rzecz osoby również wskazanej w testamencie.

Odrzucenie spadku na Ukrainie – kwestie związane z odrzuceniem spadku na rzecz konkretnie wskazanej osoby

Na podstawie art. 1274 KC Ukrainy oraz innych aktów normatywnych spadkobiercom przysługuje prawo dokonania wskazanej czynności na rzecz innej osoby. W tym przypadku należy tylko pamiętać o zasadzie zakazującej wskazania jako spadkobiercy tej osoby, która nie jest wymieniona jako spadkobierca w testamencie.

W celu przekazania swojej części spadku na rzecz innego spadkobiercy koniecznym jest wskazanie jego danych osobowych . Na przykład, osoba uprawniona do dziedziczenia mieszkania chce przekazać ją na rzecz swojej matki, która tak samo jest wskazana w testamencie jako spadkobierca albo jest spadkobiercą ustawowym. Notariusz w tej sytuacji wskaże czy takie rozporządzanie spadkiem jest zgodne z prawem.

W przypadku braku sporządzenia testamentu przez osobę zmarłą cały jej majątek zostanie przekazany osobom najbliższym (spadkobiercy ustawiają się zgodnie z kolejnością dziedziczenia). Każdy ze spadkobierców może zrzec się swego prawa do spadkobrania na rzecz innego spadkobiercy. Jeżeli osoba zrzekająca nie dokona wyboru swego następcy to cały jej udział w spadku zostanie podzielony pomiędzy pozostałymi spadkobiercami.

Osoba do której przekazywany jest spadek też może odmówić przyjęcia.

Odrzucenie spadku na Ukrainie – procedura odrzucenia
Procedura odrzucenia spadku przebiega według standardowego schematu:

Obywatel udaje się do notariusza, który prowadzi sprawę spadkową;
Konsultuje się co do wszystkich wymaganych formalności
Sporządza stosowne oświadczenie
Przedkłada wskazane przez notariusza dokumenty
Natomiast oświadczenie o odrzuceniu nie działa ze skutkiem natychmiastowym , więc w razie potrzeby oświadczenie takie można odwołać. Na sporządzenie oświadczenia o odrzuceniu spadku wyznaczony jest określony termin, o czym państwu opowie nasz adwokat podczas konsultacji.

Odrzucenie spadku na Ukrainie – jakie są wymagane dokumenty

W celu odrzucenia spadku należy już wcześniej przygotować i przedłożyć notariuszowi wymagane dokumenty. Notariusz wskaże które konkretnie dokumenty są potrzebne:

Paszport albo inny dokument potwierdzający tożsamość
Oświadczenie
Mogą okazać się potrzebne dodatkowe dokumenty. Jeżeli obywatel nie możliwości osobistego stawiennictwa u notariusza to w takiej sytuacji może załatwić sprawę przez pełnomocnika. Oznacza to, że potrzebne będzie poświadczone notarialnie pełnomocnictwo. Dokumenty można wysłać pocztą, natomiast musi to być list polecony z opisem.

Oświadczenie o odrzuceniu spadku musi zawierać:

Dane notariusza, spadkobiercy i spadkodawcy.
Wskazanie odrzucenia spadku wraz z podstawą prawną z KC Ukrainy.
Dane osoby na rzecz której dokonywane jest odrzucenie spadku.
Data, podpis.
W przypadku braku wskazania następcy, spadek zostanie podzielony pomiędzy pozostałymi krewnymi w częściach równych.

Zgodnie z prawem, cała procedura sporządzenia oświadczenie jest nieodpłatna. Nie jest wymagane dokonanie żadnych opłat podatkowych. Jedyną należnością może być opłata za usługi notarialne. Wnioskodawca może ponieść wydatki jedynie w przypadku notarialnego poświadczenia pełnomocnictwa albo podczas wysyłki listu poleconego.

Odrzucenie spadku na Ukrainie – czy można odwołać oświadczenie o odrzuceniu

Ustawa wyznacza 6 miesięczny termin do złożenia stosownego oświadczenia liczony od dnia śmierci spadkodawcy albo od uprawomocnienia się wyroku sądu o uznaniu za zmarłego. Po upływie tego terminu żaden notariusz nie przyjmie oświadczenia o odrzuceniu, co oznacza, że upływie tego terminu odrzucenie spadku nie jest możliwe.

Podczas biegu terminu do odrzucenia można odwołać swoje oświadczenie poprzez udanie się do tego samego notariusza już z innym oświadczeniem. Po odwołaniu pierwszego oświadczenia obywatel musi złożyć oświadczenie o przyjęciu spadku i następnie postępować zgodnie ze wszystkimi wymogami.

Zakaz wjazdu na Ukrainę

Zakaz wjazdu na Ukrainę

Zakaz wjazdu na Ukrainę – podstawa prawna wydania zakazu wjazdu, okoliczności cofnięcia zakazu, okres wydania zakazu wjazdu i co należy zrobić w celu anulowania zakazu wjazdu na terytorium Ukrainy?

Zakaz wjazdu na Ukrainę – podstawa prawna i okoliczności otrzymania zakazu:

Zgodnie z art. 13 Ustawy Ukrainy „O statusie prawnym cudzoziemców i bezpaństwowców” decyzja o zakazie wjazdu na Ukrainę może zostać podjęta przez stosowne organy państwowe wobec cudzoziemca lub bezpaństwowca w następujących okolicznościach:

– w celu zapewnienia bezpieczeństwa narodowego lub ochrony porządku publicznego;

– w celu ochrony zdrowia, praw i uzasadnionych interesów obywateli Ukrainy;

– podanie nieprawdziwych informacji lub przedłożenie sfałszowanych dokumentów do kontroli paszportowej na granicy;

– przedstawienie podrobionego, uszkodzonego lub nieaktualnego paszportu;

– naruszenie zasad przekraczania granicy państwowej, kontroli stosowanej przez organy celne w przypadkach wskazanych w ustawie;

– jeżeli w poprzedzającym wjazd terminie pobytu na terytorium Ukrainy cudzoziemiec lub bezpaństwowiec nie wykonał orzeczeń sądu lub organów państwowych uprawnionych do nakładania kar administracyjnych lub posiada inne niespełnione zobowiązania majątkowe wobec państwa, osób fizycznych lub prawnych, w tym związane z poprzednim zakazem wjazdu, w tym również po upływie terminu wygaśnięcia zakazu dalszego wjazdu na Ukrainę;

– w przypadku wjazdu na czasowo okupowane terytorium Ukrainy lub w rejon operacji antyterrorystycznej poza punktami kontroli wejścia-wyjścia.

Zakaz wjazdu na Ukrainę – rejestr danych:

Informacja o cudzoziemcu lub bezpaństwowcu, wobec którego została zastosowana procedura zakazu wjazdu, zgodnie z ustawodawstwem Ukrainy umieszcza się w rejestrze danych Głównego Ośrodka Przetwarzania Informacji Straży Granicznej Ukrainy.

Zakaz wjazdu na Ukrainę – okres obowiązywania danych w wykazie:

Decyzję o zakazie wjazdu na Ukrainę na okres 3 (trzech) latmoże podjąć Państwowa Służba Migracyjna Ukrainy, Państwowa Służba Graniczna Ukrainy lub upoważniona jednostka Państwowej Policji Ukrainy.

Często zdarza się, że podczas pobytu na terytorium Ukrainy cudzoziemiec może znaleźć się w nieprzyjemnej sytuacji i popełnić wykroczenie administracyjne, np. związane z naruszeniem przepisów ruchu drogowego.

Jeżeli cudzoziemiec nie zapłaci za popełnione wykroczenie administracyjne mandatu w terminie do tego przewidzianym i opuści terytorium Ukrainy, to po pewnym czasie, przy następnym wjeździe na Ukrainę może się okazać, iż służba graniczna mogła zakazać takiemu cudzoziemcowi wjazdu na Ukrainę z ww. przyczyny.

W takim przypadku służba graniczna umieszcza w paszporcie zagranicznym pieczątkę z adnotacją „zakazując wjazdu na Ukrainę”.

Jak już wskazywaliśmy wcześniej minimalny okres zakazu wjazdu na Ukrainę to trzy lata.

Zakaz wjazdu na Ukrainę – podstawa do anulowania zakazu wjazdu:

Jeśli się okaże, iż cudzoziemiec ma zakaz wjazdu na Ukrainę, doradzamy nie próbować ponownie wjeżdżać na Ukrainę, dopóki zakaz nie wygaśnie lub dopóki nie zostanie anulowana przyczyna powstania takiego zakazu, jaką może być nieopłacony mandat, wyrok sądu, istniejące zobowiązania podatkowe.

Nasza Kancelaria adwokacka świadczy kompleksową pomoc prawną i posiada wieloletnie doświadczenie w świadczeniu usług prawnych dla obywateli RP oraz dla osób prawnych na terytorium Ukrainy.

W sytuacji, jeśli mają Państwo przypuszczenie, iż Państwa dane mogą figurować w bazie danych w dniu wjazdu, co w konsekwencji może spowodować otrzymanie zakazu wjazdu na Ukrainę z okresem minimum 3 lat, należy zwrócić się z odpowiednim wnioskiem o udzielenie informacji o figurowaniu danych do Głównym Centrum Przetwarzania Danych Osobowych Specjalnej Informacji o Granicy Ukrainy.

Dywidendy na Ukrainie

Dywidendy na Ukrainie

Dywidendy na Ukrainie – Czym są dywidendy według ukraińskiego ustawodawstwa? Jaka jest procedura podziału zysków między założycieli? W jaki sposób wygląda opodatkowanie dywidend na Ukrainie?

Powszechnie się przyjmuje, iż w istocie każdy założyciel / wspólnik spółki kapitałowej zakładając spółkę, w tym również i na Ukrainie stawia sobie za cel uzyskiwanie dochodu ze swojej działalności w postaci zysków (dywidend). Takie założenia zostały określone w pkt „B” art. 10 Ustawy o podmiotach prawnych oraz w ust. 2 pkt 1 art. 25 Ustawy o spółkach akcyjnych Ukrainy.

W niniejszym artykule przedstawimy, czym są dywidendy, w jaki sposób są rozdzielane, kiedy podlegają wypłacie oraz jak są opodatkowane.

Dywidendy na Ukrainie  – pojęcie:

W świetle przepisów prawa ukraińskiego jest kilka definicji pojęcia «dywidendy».

Zgodnie z art. 116 Kodeksu Cywilnego, art. 88 и167 Kodeksu gospodarczego иart. 10 Ustawy o spółkach dywidendy są rozumiane jako część zysku otrzymywanego przez wspólnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w spółce.

Zgodnie z art. 30 Prawa o spółkach akcyjnych dywidenda to część zysku netto spółki akcyjnej wypłacana wspólnikowi w przeliczeniu za jedną akcję określonego rodzaju.

Jeśli chodzi natomiast o dziedzinę prawa podatkowego, zgodnie z definicją z art. 14 Ordynacji podatkowej Ukrainy dywidendy to wypłata pieniężna dokonywana przez osobę prawną na rzecz właściciela praw majątkowych w związku z podziałem części jego zysku, obliczona zgodnie z regułami określonymi w Ustawie o rachunkowości.

Dywidendy na Ukrainie  – podstawa wypłaty:

Zwykle podstawą wyliczenia i wypłaty dywidendy jest zysk netto spółki, który pozostaje do jej zobowiązań.Dywidendy mogą być wypłacane zarówno z zysku netto otrzymanego na podstawie wyników z roku bieżącego, jak i z zysków zatrzymywanych z lat ubiegłych.Dywidendy na Ukrainie  – sposób wypłaty:

Wypłata dywidendy może odbywać się w dwóch formach: w gotówce i w naturze. Ale jeśli chodzi o wypłatę dywidendy w naturze, ustawodawstwo ukraińskie przewiduje pewne ograniczenia: – zabronione jest wypłacanie w naturze z tytułu dywidendy w spółkach akcyjnych. Płatności można dokonać wyłącznie gotówką (część pierwsza art. 30 Ustawy o spółkach akcyjnych);- jeśli spółka nalicza dywidendę lub osoba otrzymująca dywidendę jest płatnikiem jednego podatku.
Tryb podziału zysku jest wskazywany jest w dokumentach statutowych podmiotu gospodarczego (art. 57 Kodeksu Gospodarczego). Takie dokumenty powinny określić częstotliwość naliczania i wypłaty dywidend, formy ich wypłaty i wysokość dywidend.
Generalnie o wypłacie dywidend i ich wysokości decyduje zgromadzenie wspólników, które ma prawo do podziału zysku uzyskanego przez spółkę.Dywidendy na Ukrainie  – odpowiedzialność za brak wypłaty dywidendy

Naruszenie w związku z brakiem wypłaty dywidendy w terminie niesie za sobą dla przedsiębiorstwa konsekwencje przewidziane w art. 625 Kodeksu Cywilnego Ukrainy – t. j. spłata zadłużenia z uwzględnieniem inflacji i 3% odsetek w skali roku. Przedawnienie z tytułu wypłaty dywidendy wynosi 1095 dni, proces dochodzenia ich wypłaty odbywa się na drodze sądowej.

Rejestry państwowe na Ukrainie

Rejestry państwowe na Ukrainie

Rejestry państwowe Na Ukrainie – rodzaje rejestrów państwowych, informacja co do danych osobowych, jakie powinniśmy posiadać w celu sprawdzenia niezbędnej informacji. 

Do naszej Kancelarii bardzo często zwracają się Klienci z zapytaniem, czy można jakoś zweryfikować/potwierdzić informację, czy określona osoba dysponuje jakimś majątkiem na terytorium Ukrainy oraz czy ta informacja jest wiarygodna.

Rejestry państwowe na Ukrainie – gdzie będą przydatne informacje z tych rejestrów:

Z takim zapytaniem zwracają się w celu przedłożenia stosownej dokumentacji do postępowań sądowych o ustalenie obowiązku alimentacyjnego, wstąpienia do spadku bądź w sprawach o zapłatę.

Bardzo często przed rozpoczęciem ewentualnej współpracy biznesowej kontrahenci polscy również chcieliby zweryfikować wiarygodność informacji co do posiadanych aktywów na Ukrainie przez przyszłego kontrahenta.

Co istotne, poprzez dostęp do stosownych rejestrów będą mogli Państwo również zweryfikować, czy przeciwko ww. osobie toczy się postępowanie egzekucyjne albo czy jej dane widnieją w rejestrze dłużników.

Rejestry państwowe na Ukrainie – rodzaje rejestrów:
Na Ukrainie można uzyskać dostęp do następujących rejestrów państwowych i oficjalnych stron internetowych w celu uzyskania informacji dotyczących:

– zarejestrowanych praw co do własności nieruchomości;
– obecności hipoteki, zastawów i zabezpieczeń ustanowionych na nieruchomościach;
– istnienia zastawów bądź zabezpieczeń w odniesieniu do ruchomości;
– posiadanych praw własności do pojazdów transportowych;
– praw do posiadania akcji /udziałów oraz szeroko pojętych praw korporacyjnych;
– rejestracji osób prawnych;
– rejestracji osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą;
– wpisu osoby do rejestru dłużników oraz wpisu osoby, która nie wypłaca alimentów;
– zaległości w regulowaniu należności wynikających ze zobowiązań podatkowych i opłat;
– wszczęcia postępowania egzekucyjnego (w przypadku przymusowego wykonywania orzeczeń sądowych);
– prowadzonych postępowań sądowych, w których dana osoba jest np. stroną.

Rejestry państwowe na Ukrainie – wymóg posiadanych danych:                                             Aby uzyskać takie informacje muszą Państwo podać następujące dane:- imię i nazwisko/ firmę podmiotu sprawdzanego w rejestrze;
– jeżeli jest to osoba fizyczna dodatkowo wymagana będzie jej data urodzenia, imię ojca oraz numer identyfikacyjny np.: numer paszportu, PESEL (NIP oraz REGON w przypadku osób prawnych i ułomnych osób prawnych).

Informacje z tych rejestrów mają charakter oficjalny, ponieważ znajdują się w odpowiednich rejestrach państwowych lub na stronach internetowych organów państwowych Ukrainy.
Nasza kancelaria może pomóc Państwu jak najszybciej uzyskać potrzebne informacje na Ukrainie w celu przedłożenia je stosownym organom.