Przedstawicielstwo spółki zagranicznej na Ukrainie

Przedstawicielstwo spółki zagranicznej na Ukrainie

Przedstawicielstwo spółki zagranicznej na Ukrainie – Czym jest przedstawicielstwo zagranicznej firmy na Ukrainie? Jakie są kroki związane z jej rejestracją? Jakie są koszty oraz ile czasu zajmuje rejestracja przedstawicielstwa na Ukrainie?

Jednym ze sposobów prowadzenia działalności przez zagraniczną firmę na Ukrainie jest otwarcie przedstawicielstwa, które winno zostać zarejestrowane w odpowiednim rejestrze.

Zazwyczaj przedstawicielstwa są rejestrowane przez spółki zagraniczne w celu dokonania ekspansji na nowy rynek, który dostarcza lepsze możliwości zarobkowe oraz rozwojowe pod warunkiem istnienia już odpowiedniej grupy Klientów-odbiorców na tym rynku lokalnym bez konieczności angażowania dodatkowych podmiotów, którymi zazwyczaj są lokalni pośrednicy, oraz bez konieczności rejestracji nowych podmiotów prawnych. Ukraina staje się coraz bardziej popularnym kierunkiem inwestowania przez polskich przedsiębiorców, dlatego temat rejestracji przedstawicielstwa jako formy prawnej prowadzenia biznesu w tym kraju staje się niezwykle aktualnym. Poniżej przedstawimy najważniejsze aspekty z punktu widzenia prawa ukraińskiego, jakie należy mieć na uwadze w przypadku podjęcia przez przedsiębiorcę decyzji w zakresie rejestracji przedstawicielstwa u naszych sąsiadów.

Przedstawicielstwo na Ukrainie nie ma statusu osoby prawnej, ale może w pełni prowadzić działalność gospodarczą w sytuacji, jeśli podmiot macierzysty podejmie taką decyzję. Nie jest to natomiast obowiązkowe. W przypadku więc prowadzenia działalności gospodarczej taki rodzaj przedstawicielstwa przepisy określają jako „przedstawicielstwo stałe”.

Przedstawicielstwo spółki zagranicznej na Ukrainie – etapy rejestracji:

Poniżej opowiemy o etapach, opłatach państwowych oraz ramach czasowych, w których możemy się spodziewać dokonania rejestracji danego podmiotu:

  • Etap I:

Uzyskanie indywidualnego numeru identyfikacyjnego dla przyszłego Dyrektora (Prezesa) przedstawicielstwa w sytuacji, jeśli nie posiada on obywatelstwa ukraińskiego.

Ramy czasowe: około 5 dni roboczych. Etap ten nie podlega żadnej opłacie skarbowej.

  • Etap II:

Rejestracja stałego przedstawicielstwa w Ministerstwie Rozwoju Gospodarki, Handlu i Rolnictwa Ukrainy.

Ramy czasowe: około 20 dni roboczych. Opłata skarbowa wynosi około 70 EUR.

  • Etap III:

Rejestracja stałego przedstawicielstwa w Jednolitym Rejestrze Podmiotów Prawnych i Przedsiębiorstw w celu uzyskania kodu identyfikacyjnego dla przedstawicielstwa.

Ramy czasowe: około 10 dni roboczych. Opłata skarbowa wynosi około 2 EUR.

  • Etap IV:

Rejestracja stałego przedstawicielstwa w urzędzie skarbowym – ostatnie zmiany w przepisach podatkowych, jest to sposób kontroli dochodów uzyskiwanych przez podmiot na Ukrainie.

Ramy czasowe – około 5 dni roboczych. Nie podlega opłacie skarbowej.

  • Etap V:

Jeśli przedstawicielstwo będzie zatrudniało pracowników zagranicznych oprócz Dyrektora przedstawicielstwa, trzeba również wystąpić o indywidualne numery identyfikacyjne dla tych osób oraz zwrócić się do Ministerstwa Gospodarki o wydanie stosownych dokumentów potwierdzających zatrudnienie, co pozwali w przyszłości ubiegać się o wydanie zezwolenia na pobyt czasowy dla pracowników.

Ramy czasowe – około do 20 dni roboczych.

Reasumując, czas rejestracji przedstawicielstwa na Ukrainie wyniesie średnio 1,5 – 2 miesiące.

Przedstawicielstwo zagranicznej spółki na Ukrainie – jakie dokumenty należy zebrać:

Jak już wskazywaliśmy powyżej, istnieją pewne etapy, jakie należy przejść, aby zarejestrować przedstawicielstwo. Jednym z najważniejszych jest rejestracja przedstawicielstwa w Ministerstwie Rozwoju Gospodarki, Handlu i Rolnictwa Ukrainy. Aby tego dokonać, należy przedłożyć następujące dokumenty:

  1. A) wniosek o rejestrację przedstawicielstwa,
  2. B) wyciąg z rejestru handlowego kraju, w którym zarejestrowana jest siedziba spółki głównej,
  3. C) zaświadczenie z banku, w którym otwarty jest rachunek zagranicznego podmiotu;
  4. D) pełnomocnictwo uprawniające do wystąpienia z wnioskiem o rejestrację przedstawicielstwa;

Wszystkie te dokumenty powinny być przekazane do Ministerstwa Rozwoju Gospodarki, Handlu i Rolnictwa Ukrainy. Co istotne, dokumenty zagraniczne winny być datowane nie później niż na 6 miesięcy wstecz od daty złożenia wniosku, poświadczone notarialnie wraz z ich tłumaczeniem przysięgłym na język ukraiński.

Odwołanie Prezesa Zarządu Spółki z o.o. na Ukrainie

Odwołanie Prezesa Zarządu Spółki z o.o. na Ukrainie – podstawowe akty prawne, uprawnienia oraz obowiązki członka zarządu, odpowiedzialność prawna na tle ukraińskiego prawa.

Odwołanie Prezesa Zarządu Spółki z o.o. na Ukrainie – podstawowe akty prawne:

Prezes Zarządu spółki handlowej, w tym spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, pełni jednocześnie funkcję zarządu osoby prawnej oraz jest pracownikiem tejże spółki. Dlatego też stosunki prawne, które powstają w związku z zatrudnieniem i odwołaniem Prezesa Zarządu spółki są nierozerwalnie związane z zagadnieniami wynikającymi z przepisów ukraińskiego prawa spółek (Ustawa o spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach z dodatkową odpowiedzialnością) oraz prawa pracy (Ustawa Kodeks Pracy).

Zgodnie z przepisami ukraińskiej ustawy o spółkach z o.o. Prezes Zarządu jest powoływany uchwałą Walnego Zgromadzenia wspólników spółki lub uchwałą Rady Nadzorczej Spółki, jeżeli taka Rada została w tejże spółce powołana, a kwestia ta zgodnie ze statutem Spółki należy do kompetencji Rady Nadzorczej.

Odwołanie Prezesa Zarządu Spółki z o.o. na Ukrainie – rozwiązanie stosunku pracy:

Aby rozwiązać stosunek pracy z Prezesem Zarządu Spółki z o.o., muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:

1). Uchwała Walnego Zgromadzenia lub Rady Nadzorczej w oparciu o przepisy prawa korporacyjnego podjęta zgodnie z prawem i statutem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;

2). Podstawa prawna w oparciu o przepisy prawa pracy wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej w zakresie rozwiązania stosunku pracy;

Należy wziąć pod uwagę, że uprawnienia osoby, z którą planowane jest rozwiązanie stosunku pracy, a która to osoba wchodzi w skład wieloosobowego bądź jednoosobowego Zarządu, mogą wygasnąć lub zostać czasowo zawieszone tylko poprzez wybór nowego Prezesa Zarządu lub przedstawiciela kolegialnego zarządu lub osoby uprawionej do pełnienia tej funkcji (ust. 13 art. 39 Ustawy o spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach z dodatkową odpowiedzialnością).

Odwołanie Prezesa Zarządu Spółki z o.o. na Ukrainie – rodzaje zwolnienia z funkcji:

Zgodnie z Kodeksem Pracy Ukrainy zostały przewidziane następujące możliwości odwołania z funkcji:

1) Z inicjatywy Prezesa Zarządu (art. 38 kodeksu pracy). Teoretycznie nie ma znaczenia, czy to Walne Zgromadzenie / Rada Nadzorcza podejmie uchwałę o zwolnieniu z pełniącej funkcji, czy też to będzie to inicjatywa samego zainteresowanego. W praktyce zaś, bez odpowiedniej uchwały o odwołaniu i powołaniu nowego Prezesa Zarządu niemożliwym jest usunięcie danych poprzedniego Prezesa Zarządu z jednolitego rejestru podmiotów prawnych, rejestru indywidualnych przedsiębiorców oraz stowarzyszeń publicznych Ukrainy.

2) Za porozumieniem stron (pkt 1, ust. 1, art. 36 Kodeksu pracy).

3) Z inicjatywy wspólnika (art. 40, 41 kodeksu pracy).

Odwołanie Prezesa Zarządu Spółki z o.o. na Ukrainie – wyłączenia:

Zwolnienie z funkcji nie jest możliwe zgodnie z art. 41 Kodeksu pracy Ukrainy w okresie czasowej niezdolności do pracy pracownika lub w czasie przebywania pracownika na urlopie. W dniu zwolnienia z funkcji Prezesa Zarządu osoba ta musi otrzymać świadectwo pracy i dokonać ostatecznego rozliczenia z tytułu zajmowanej funkcji (art. 47, 116 kodeksu pracy). W przypadkach przewidzianych w art. 44 Kodeksu pracy Członek Zarządu ma prawo do odprawy.

Odwołanie Prezesa Zarządu Spółki z o.o. na Ukrainie – rażące naruszenie obowiązków pracowniczych:

Zwolnienie z pełnienia funkcji Prezesa Zarządu z powodu rażącego naruszenia obowiązków pracowniczych reguluje pkt 1 ust. 1 art. 41 kodeksu pracy Ukrainy.

Przy rozważaniu, czy naruszenie obowiązków pracy jest rażące, należy wziąć pod uwagę charakter przewinienia, okoliczności oraz istotność konsekwencji naruszenia obowiązków pracy (pkt 27 rozporządzenia nr 9 z dnia 6 listopada 1992 r. Plenum Sądu Najwyższego Ukrainy „W sprawie praktyki rozpatrywania przez sądy spory pracownicze ”). 

Jednocześnie należy ustalić nie tylko fakt niewywiązania się ze swoich obowiązków pracowniczych przez Prezesa Zarządu, ale także możliwość ich wykonywania w konkretnej sytuacji, to znaczy konieczne jest ustalenie winy Prezesa Zarządu i istnienie związku przyczynowego między niewykonaniem przez niego obowiązków pracowniczych a negatywnymi konsekwencjami, które powstały w wyniku takiego naruszenia (postanowienie Sądu Najwyższego Ukrainy z dnia 21 maja 2014 r. w sprawie nr 6-33cs14).

Odwołanie z pełnienia funkcji Prezesa Zarządu na podstawie pkt. 1 ust. 1 Art. 41 Kodeksu Pracy Ukrainy jest karą dyscyplinarną. Dlatego też taka sankcje z tytułu kary mogą zostać nałożone na Prezesa Zarządu nie później niż po upływie miesiąca od daty stwierdzenia rażącego naruszenia obowiązków pracowniczych, w termin te nie jest wliczany czas zwolnienia pracownika z pracy z powodu choroby lub urlopu, i nie później niż po upływie 6 miesięcy od dnia popełnienia zawinienia (art. 148 Kodeks pracy). Przed wszczęciem postępowania dyscyplinarnego należy uzyskać od Prezesa Zarządu pisemne wyjaśnienia (art. 149 kodeksu pracy).

Odwołanie Prezesa Zarządu Spółki z o.o. na Ukrainie – zwolnienie w związku z wygaśnięciem uprawnień:

Zwolnienie z pełnienia funkcji Prezesa Zarządu na podstawie pkt. 5 ust. 1 artykułu 41 Kodeksu pracy może nastąpić w każdej chwili, a nawet wtedy, gdy dana osoba nie naruszyła swoich obowiązków pracowniczych. Jedynym warunkiem zwolnienia na tej podstawie jest przyjęcie przez Walne Zgromadzenie / Radę Nadzorczą uchwały o wygaśnięciu uprawnień Członka Zarządu.

Założenia pkt. 5 ust. 1 art. 41 Kodeks pracy korelują z przesłankami ujętymi w ust. 3 art. 99 Kodeksu cywilnego Ukrainy który stanowi, że uprawnienia członka zarządu mogą w dowolnym momencie wygasnąć lub zostać zawieszone.

Jednocześnie Sąd Najwyższy Ukrainy w postanowieniu z 7 lutego 2018 r. w sprawie o sygn.  nr 711/5711/16-c stwierdził, iż ustanowiona przez pkt. 5 ust. 1 art. 41 Kodeksu pracy podstawa do rozwiązania umowy o pracę nie przewiduje potrzeby uprzedniego zawiadomienia o zwolnieniu, uzyskania wyjaśnień co do zasadności i przyczyny zwolnienia, uwzględnienia wcześniejszego stażu pracy i innych znaczących wyników pracy.

Oszustwo według prawa ukraińskiego

Oszustwo według prawa ukraińskiego – jakiego rodzaju jest przestępstwo oszustwa i jakie są jego znamiona, jakie sankcje przewidział ustawodawca za tego rodzaju przestępstwo, jakiego rodzaju odszkodowanie można się domagać z tytułu udowodnionego oszustwa na Ukrainie?

Oszustwo według prawa ukraińskiego – jakiego rodzaju jest to przestępstwo?

Oszustwo jest przestępstwem przeciwko mieniu.

Kodeks karny Ukrainy w części 1 art. 190 określa podstawowe cechy przestępstwa oszustwa. Poniżej wkrótce przedstawić najważniejsze elementy danego czynu zabronionego w świetle ukraińskiego prawa.

Oszustwo – zawładnięcie cudzym majątkiem lub nabycie prawa do tego majątku poprzez użycie podstępu bądź nadużycie zaufania. Uchwałą z dnia 02.04.2019 r. Kolegium Sędziów Pierwszej Izby Karnej Sądu Najwyższego Ukrainy wyjaśniło podstawowe znamiona oszustwa oraz różnice pomiędzy oszustwem oraz kradzieżą:

„Oszustwo (udzielenie osobie pokrzywdzonej nieprawdziwych/błędnych informacji bądź ukrycie określonych okoliczności) rozumiane również jako nadużycie zaufania (nieuczciwe wykorzystanie zaufania wobec osoby pokrzywdzonej) ma zastosowanie w sytuacji wprowadzenia osoby pokrzywdzonej w błąd co do rzeczywistej korzyści transakcji bądź przekazania praw majątkowych sprawcy. Przy tym obowiązkową przesłanką oszustwa jest dobrowolne przekazanie przez osobę pokrzywdzoną majątku lub prawa do niego na rzecz sprawcy. W sytuacji, jeśli oszustwo bądź nadużycie zaufania były jedynie środkiem do otrzymania dostępu do majątku poprzez przejęcie tego majątku bez wiedzy pokrzywdzonego, to w tej sytuacji nie mamy do czynienia z oszustwem, gdyż takie bezprawne działania należy kwalifikować jako kradzież.”

Oszustwo według prawa ukraińskiego – jakie sankcje za dany rodzaj przestępstwa przewidział Ustawodawca?

Artykuł 190 Kodeksu karnego Ukrainy przewiduje następujące rodzaje sankcji za popełnienie przestępstwa oszustwa:

  • zgodnie z cz. 1: przestępstwo oszustwa podlega karze grzywny w wysokości do 50 nieopodatkowanych minimalnych dochodów obywateli [850 UAH (17 UAH x 50)] lub wykonywaniu prac społecznych do 240 godzin lub prac naprawczych do lat 2 lub ograniczeniu wolności do lat 3.
  • zgodnie z cz. 2: przestępstwo oszustwa popełnione ponownie (recydywa) lub przez zorganizowaną grupę przestępczą, w wyniku którego powstała znaczna szkoda, podlega karze grzywny w wysokości od 50 do 100 nieopodatkowanych minimalnych dochodów obywateli [od 850 UAH (17 UAH x 50) do 1 700 UAH (17 UAH x 100)] lub prac naprawczych od roku do lat 2 lub ograniczenia wolności do lat 5 lub pozbawienia wolności do lat 3.

Znaczną szkodę powstałą w wyniku ww. przestępstwa określa się biorąc pod uwagę sytuację finansową pokrzywdzonego oraz jeśli powstała szkoda majątkowa w przedziale od 100 do 250 nieopodatkowanych minimalnych dochodów obywateli [przy kwalifikowaniu przestępstwa stosuje się wskaźnik ulg podatkowo-socjalnych dla odpowiedniego roku – dla 2020 roku wynosi on 1051 UAH, a więc szkoda może wynosić od 105 100 UAH (1051 UAH x 100) do 262 750 UAH (1 051 UAH x 250)].

  •  zgodnie z cz. 3: przestępstwo oszustwa, w wyniku którego została wyrządzona szkoda w wielkich rozmiarach lub szkoda powstała wskutek dokonania bezprawnych operacji z wykorzystaniem techniki elektroniczno – obliczeniowej, podlega karze pozbawienia wolności od lat 3 do 8.

Szkoda w wielkich rozmiarach może mieć miejsce, jeśli jest ona 250 razy wyższa od nieopodatkowanego minimalnego dochodu obywateli w momencie popełnienia czynu zabronionego [od 262 750 UAH (1 051 UAH x 250)].

  • zgodnie z cz. 4: przestępstwo oszustwa, w wyniku którego została wyrządzona szkoda w szczególnie wielkim rozmiarze podlega karze pozbawienia wolności od lat 5 do 12 z konfiskatą majątku.

Szkoda w szczególnie wielkim rozmiarze może mieć zastosowanie, jeśli jest 600 lub więcej razy wyższa niż nieopodatkowany dochód obywateli w momencie popełnienia przestępstwa [od 630 600 UAH (1 051 UAH x 600)].

Oszustwo według prawa ukraińskiego – powództwo cywilne w ramach postępowania karnego:

Zgodnie z cz. 1 art. 55 Kodeksu postępowania karnego Ukrainy pokrzywdzonym w postępowaniu karnym może być osoba fizyczna oraz osoba prawna. Osoba fizyczna może wnioskować o odszkodowanie majątkowe oraz niemajątkowe, zaś osoba prawna tylko o odszkodowanie majątkowe.

Poszkodowany – osoba fizyczna lub prawna może dostać odszkodowanie za wyrządzoną przez oszustwo szkodę w ramach odrębnego postępowania sądowego (cywilnego lub gospodarczego) lub w ramach postępowania karnego.

W celu uzyskania odszkodowania w postępowaniu karnym konieczne jest złożenie powództwa cywilnego.

Powodem cywilnym w postępowaniu karnym jest osoba fizyczna oraz osoba prawna, która poniosła szkodę powstałą w wyniku przestępstwa lub innego bezprawnego działania, przy czym oraz osoba prawna może liczyć tylko na odszkodowanie, zaś osoba fizyczna na odszkodowanie za szkodę majątkową oraz niemajątkową. (art. 61 Kodeksu postępowania karnego Ukrainy).

Składając pozew cywilny w postępowaniu karnym, opłata sądowa nie jest uiszczana.

Z kolei opłata sądowa przy zgłaszaniu pozwu o odszkodowanie w ramach postępowania gospodarczego lub cywilnego jest uiszczana i kwoty, zgodnie z art. 4 ustawy Ukrainy „O opłatach sądowych” (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3674-17 ):

SądPostępowanie cywilne(powód – osoba fizyczna)Postępowanie cywilne(powód – osoba prawna)
I instancja1% wysokości ceny pozwu, ale nie mniej niż 0,4 wielkości minimalnego kosztu utrzymania dla osób pełnosprawnych [840,8 UAH (2 102,00 UAH w 2020 r. x 0,4)] i nie więcej niż 5 wielkości minimalnego kosztu utrzymania dla osób pełnosprawnych [10 510 UAH (2 102,00 UAH w 2020 r. x 5)].1,5% wysokości ceny pozwu, ale nie mniej niż 1 wielkości minimalnego kosztu utrzymania dla osób pełnosprawnych [2 102,00 UAH i nie więcej niż 350 wielkości minimalnego kosztu utrzymania dla osób pełnosprawnych [735 700,00 UAH (2 102,00 UAH w 2020 x 350 )]
II instancja (odwołanie)150% stawki należnej przy składaniu pozwu
III instancja (kasacja)200% stawki należnej przy składaniu pozwu

Otwarcie rachunku bankowego na Ukrainie przez cudzoziemca

Otwarcie rachunku bankowego na Ukrainie przez cudzoziemca – Jakie akty prawne regulują możliwość otwarcia rachunku w banku? Kim jest obcokrajowiec w rozumieniu prawa ukraińskiego? Jakie rodzaje rachunków bankowych dla obcokrajowca przewiduje prawo bankowe? Wykaz dokumentów niezbędnych do otwarcia rachunku bankowego na Ukrainie.

Otwarcie rachunku bankowego na Ukrainie przez cudzoziemca – podstawowe akty prawne:

Kwestie prawne dotyczące otwierania rachunków bankowych na Ukrainie przez cudzoziemców (nierezydentów) regulują w szczególności następujące akty prawne:

  • Ustawa o walutach i transakcjach walutowych Ukrainy;
  • Instrukcja dotycząca procedury otwierania i zamykania rachunków klientów banków i rachunków korespondencyjnych banków – rezydentów i nierezydentów, zatwierdzona przez uchwałę Narodowego Banku Ukrainy z dnia 12.11.2003 nr 492 (zmieniona przez uchwałę z dnia 01.04.2019 nr 56).

Ustawa o walutach i transakcjach walutowych Ukrainy (część 3 art. 4) gwarantuje nierezydentom Ukrainy prawo, z zastrzeżeniem ograniczeń określonych w tej ustawie oraz poszczególnych ustawach Ukrainy, do otwierania rachunków w ukraińskich instytucjach finansowych i przeprowadzania transakcji walutowych za pośrednictwem takich rachunków.

W sektorze transakcji walutowych nierezydenci mają wszystkie prawa przysługujące rezydentom (część 5 art. 4).

Otwarcie rachunku bankowego na Ukrainie przez cudzoziemca – pojęcie „obcokrajowiec”:

Z punktu widzenia przepisów ukraińskiego prawa bankowego nierezydentami są w szczególności:

a) osoby fizyczne (cudzoziemcy, obywatele Ukrainy, bezpaństwowcy) posiadające stałe miejsce zamieszkania poza Ukrainą, w tym osoby czasowo przebywające na Ukrainie;

b) osoby prawne i inne podmioty gospodarcze mające siedzibę poza terytorium Ukrainy, które zostały utworzone i działają zgodnie z prawem obcego państwa, w tym te, których część własności należy do rezydentów.

Otwarcie rachunku bankowego na Ukrainie przez cudzoziemca – rodzaje rachunków bankowych, które może otworzyć obcokrajowiec na Ukrainie:

 Nierezydenci oraz rezydenci Ukrainy mają możliwość otworzyć następujące konta bankowe:

  1. bieżące,
  2. oszczędnościowe (depozytowe);
  3. zastrzeżone (escrow).

Cudzoziemcy mają prawo otwierać rachunki w dowolnych bankach Ukrainy według własnego wyboru w celu prowadzenia działalności gospodarczej / przedsiębiorczej / inwestycyjnej / oraz działalności niezwiązanej z potrzebami przedsiębiorczymi, tylko na cele prywatne.

Otwarcie rachunku bankowego na Ukrainie przez cudzoziemca – jakie dokumenty są potrzebne do otwarcia rachunku bieżącego na Ukrainie?

Nierezydenci – osoby prawne

Ukraińskie banki otwierają rachunki dla podmiotów prawnych niebędących rezydentami pod warunkiem dostarczenia kopii dokumentu potwierdzającego rejestrację w urzędzie podatkowym.

Wymóg ten nie dotyczy rachunków inwestorów zagranicznych (osób fizycznych i prawnych, banków), nominalnych posiadaczy.

Dlatego w celu otwarcia rachunku podmiot prawny niebędący rezydentem musi najpierw zostać zarejestrowany w urzędzie podatkowym Ukrainy.

Rejestracja podmiotu prawnego niebędącego rezydentem, który planuje otworzyć rachunek w banku na Ukrainie i który nie posiada żadnych praw majątkowych do nieruchomości i gruntów na Ukrainie, jest przeprowadzana w urzędzie podatkowym odpowiednim dla siedziby banku na podstawie dokumentów przedłożonych takiemu organowi zgodnie z wyjaśnieniami Państwowej Służby Skarbowej Ukrainy z 04.09.2019 roku.

Podczas rejestracji w urzędzie skarbowym nierezydentowi zostaje przypisany numer rejestracyjny, a zaświadczenie o rejestracji podatnika wydaje się na formularzu nr 34-OPP (dodatkowe wyjaśnienie Państwowej Służby Skarbowej Ukrainy z 01.20.2020 roku).

Bank otwiera rachunek bieżący dla podmiotu prawnego niebędącego rezydentem, który nie posiada rachunku w tym banku na podstawie następujących dokumentów:

  1. wniosek o otwarcie rachunku bieżącego;
  2. kopia dokumentu potwierdzającego rejestrację osoby prawnej niebędącej rezydentem zgodnie z prawem kraju, w którym ma siedzibę, poświadczona zgodnie z procedurą ustanowioną przez ustawodawcę;
  3. kopia pełnomocnictwa dla osoby, która ma prawo otworzyć rachunek lub dokument potwierdzający uprawnienia osoby, która ma prawo do otwarcia rachunku bez pełnomocnictwa, poświadczony zgodnie z ustawowymi przepisami Ukrainy;
  4. wykaz osób, które zgodnie z przepisami Ukrainy mają prawo do zarządzania rachunkiem i podpisywaniem dokumentów rozliczeniowych oraz dokumentów potwierdzających ich uprawnienia, w formie papierowej / elektronicznej, w sposób określony w wewnętrznej dokumentacji banku.

Dokumenty wystawione przez upoważnione organy obcych państw w ustalonej formie, przedstawione do otwarcia rachunków, muszą zostać zalegalizowane, chyba że ustawa lub umowa międzynarodowa stanowią inaczej. Kopie tych dokumentów muszą być poświadczone notarialnie.

Nierezydenci – osoby fizyczne

Bank otwiera osobny rachunek bieżący dla osoby niebędącej rezydentem na podstawie dokumentu tożsamości osoby fizycznej oraz wniosku o otwarcie rachunku bieżącego.

Przedstawiciel osoby fizycznej może również otworzyć rachunek w imieniu cudzoziemca, w tym przypadku dodatkowo przedkładana jest kopia notarialnego pełnomocnictwa poświadczonego zgodnie z prawem Ukrainy. Pełnomocnictwo musi zawierać informacje umożliwiające identyfikację osoby, na nazwisko której zostanie otwarty rachunek bankowy.

Na taki rachunek osoby niebędącej rezydentem można wpływać tylko dochód osiągnięty na Ukrainie wypłacony osobie niebędącej rezydentem przez inną osobę i podlegający opodatkowaniu zgodnie z Kodeksem Podatkowym Ukrainy.

Umowa rachunku bankowego dotycząca otwarcia osobnego rachunku bieżącego dla osoby niebędącej rezydentem wskazuje również na obowiązek osoby fizycznej nierezydenta do przeprowadzenia operacji wydatkowych przy składaniu zlecenia płatniczego w celu przekazania podatków / opłat do zapłaty zgodnie z kodeksem podatkowym Ukrainy (przy składaniu dokumentów bank weryfikuje poprawność obliczania podatków / opłat).

Aby móc płacić podatki i opłaty na Ukrainie, cudzoziemiec powinien otrzymać indywidualny numer podatkowy.

Aby osoba niebędąca rezydentem mogła otrzymywać inne rodzaje dochodu na Ukrainie, należy zarejestrować się jako przedsiębiorca indywidualny lub nawiązać stosunek pracy, w tym celu należy ubiegać się o zezwolenie na pobyt na Ukrainie (odsyłamy również w tym miejscu do naszego innego artykułu „Otwarcie przedsiębiorstwa na Ukrainie – czy istnieją ograniczenia dla Obywatele polskich”). Jeśli cudzoziemiec ma zezwolenie na pobyt na Ukrainie, cudzoziemiec jest już rezydentem Ukrainy w zakresie przepisów prawa podatkowego oraz bankowego.