Rejestr przedsiębiorców na Ukrainie

Rejestr Przedsiębiorców na Ukrainie

Rejestr Przedsiębiorców na Ukrainie – czym jest Jednolity Państwowy Rejestr Osób Prawnych i Przedsiębiorców Indywidualnych na Ukrainie ? Jak można uzyskać wyciąg z tego rejestru? W jakiej formie może być wystawiony? Jak długo trzeba czekać na taki wyciąg? Ile trzeba zapłacić, żeby go otrzymać?

Rejestr przedsiębiorców na Ukrainie – jaką informację zawiera?

Tak naprawdę pełną informację o osobie prawnej, t.j. jej nazwa, forma organizacyjno-prawna, lokalizacja, rodzaje działalności i wiele innych niezbędnych szczegółów znajdziemy w Jednolitym Państwowym Rejestrze Osób Prawnych i Indywidualnych Przedsiębiorców (JPR) (ukr. Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців (ЄДР)), czyli zautomatyzowanym systemie zbierania, gromadzenia, zabezpieczania, rozliczania i udostępniania informacji o osobach prawnych i fizycznych – przedsiębiorcach.

Informacje z Jednolitego Rejestru Państwowego są przekazywane w formie wyciągu lub wypisu w trybie określonym w Procedurze udzielania informacji z JPR, zatwierdzonej Rozporządzeniem Ministerstwa Sprawiedliwości Ukrainy z dnia 10.06.2016 r.

Wypis zawiera  informacje o osobie prawnej lub indywidualnym przedsiębiorcy, która powstała w wyniku czynności rejestracyjnej. Może go uzyskać tylko Prezes (Dyrektor) podmiotu prawnego lub osobiście przedsiębiorca indywidualny. A wyciąg jest informacją publiczną, która jest zawarta w rejestrze i jest dostępna dla każdego na wniosek. Wnioskodawca może ubiegać się o uzyskanie wypisu osobiście lub przez przedstawiciela ustawowego.

Rejestr przedsiębiorców na Ukrainie – warunki wydania wyciągu:

Wyciąg jest wydawany na wniosek osoby fizycznej lub prawnej, która chce otrzymać wyciąg z Jednolitego Państwowego Rejestru. Składając wniosek, wnioskodawca przedstawia paszport obywatela Ukrainy lub inny dokument potwierdzający tożsamość.

Jeżeli wnioskodawca jest cudzoziemcem lub bezpaństwowcem, dokumentem potwierdzającym tożsamość jest paszport państwowy, dyplomatyczny lub służbowy cudzoziemca albo inny dokument potwierdzający tożsamość cudzoziemca lub bezpaństwowca.

Żądanie jest składane przez wnioskodawcę osobiście w urzędzie lub w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu usług elektronicznych, wyłącznie pod warunkiem, że użytkownik jest zarejestrowany na odpowiednim portalu, lub przez pełnomocnika. Wyciąg z Jednolitego Rejestru Państwowego jest wydawany po uiszczeniu opłaty.

W okresie stanu wojennego na Ukrainie dostęp do rejestru „Jednolity Rejestr Państwowy” poprzez link https://usr.minjust.gov.ua/ jest na ten czas wstrzymany. Istnieje jednak możliwość osobistej wizyty w celu „zamówienia” wypisu z wyciągu w konkretnej dacie.

Dokumenty, które należy okazać, aby skorzystać z usługi:

  • dokument potwierdzający wniesienie opłaty za uzyskanie odpowiednich informacji;
  • dokument, potwierdzający tożsamość
  • kopia oryginału (poświadczona notarialnie kopia) dokumentu potwierdzającego umocowanie pełnomocnika (w przypadku wniosku złożonego przez pełnomocnika).

Rejestr przedsiębiorców na Ukrainie – termin i koszt świadczenia usługi:

  • Wydanie wyciągu w formie papierowej

Opłata administracyjna w wysokości 0,05 dochodu minimalnego dla osób pełnosprawnych, ustalona ustawą na dzień 1 stycznia roku kalendarzowego, w którym złożono wniosek o udzielenie informacji z Jednolitego Rejestru Państwowego, i zaokrąglona do najbliższych 10 hrywien – około 140 hrywien, stan na styczeń 2023 r.

Termin wydania – w ciągu 24 godzin od otrzymania wniosku (z wyłączeniem weekendów i świąt)

  • Wydanie wyciągu w formie elektronicznej

Opłata administracyjna wynosi 75% opłaty za wydanie papierowego wyciągu, czyli około 105 hrywien, stan na styczeń 2023 r.

Termin wydania –  w czasie rzeczywistym, po złożeniu wniosku.

Adwokacki zapyt na Ukrainie

 Adwokacki zapyt na Ukrainie

 Adwokacki zapyt na Ukrainie – co to jest adwokacki zapyt? Jakich informacji może dotyczyć? Kto może go wnieść? Jak długo czekać na odpowiedź?

Adwokacki zapyt na Ukrainie – w jakim celu i gdzie może zostać złożony?

Na Ukrainie profesjonalny pełnomocnik, jakim jest adwokat – osoba z uprawnieniami do reprezentowania interesów Klientów przed sądami i organami ścigania, ma zupełnie inną pozycję aniżeli zwykły uczestnik postępowania w dostępie do informacji, które chce uzyskać, a które mogą być niezwykle pomocne do prowadzenia sprawy w kontekście uzyskania dowodów i terminu, w jakim je otrzyma.

Dlatego więc każdy ukraiński adwokat chociaż raz w swojej praktyce sięgał po taki instrument, jak „adwokacki zapyt”. Wszystkie wymagania dotyczące tego wniosku są zawarte w Ustawie „O adwokaturze”.

Adwokacki zapyt jest gwarantowaną przez prawo Ukrainy metodą uzyskiwania przez prawnika materiałów sprawy i innych informacji od organów państwowych w celu udzielenia klientowi pomocy prawnej.

Ustawa stanowi, że taki zapyt (wniosek) może kierować tylko adwokat. Wniosek powinien być sporządzony na piśmie i podpisany osobiście przez adwokata. Adwokat ma prawo kierować żądania prawne, w tym dotyczące uzyskania kopii dokumentów, także do osób fizycznych (za zgodą tych osób fizycznych).

Adwokacki zapyt na Ukrainie – wymogi formalne wniosku:

Do wniosku adwokata załącza się:

  • kopię zaświadczenia o prawie do wykonywania zawodu adwokata,
  • kopię dokumentu potwierdzającego uprawnienia adwokata do udzielania pomocy prawnej – pełnomocnictwo lub zlecenie organu (instytucji), uprawnionego z mocy prawa do udzielania pomocy prawnej.

Ewentualne żądanie organu do przesłania umowy o pomoc prawną (będącej jednocześnie dokumentem potwierdzającym uprawnienia adwokata do udzielania pomocy prawnej) lub innych dokumentów jest niezgodne z prawem, ponieważ umowa adwokata z klientem może zawierać informacje stanowiące tajemnicę adwokacką.

Prawnicy mają możliwość generowania nieograniczonej liczby pełnomocnictw za pośrednictwem „Osobistego portalu adwokata” na oficjalnej stronie internetowej Krajowego Stowarzyszenia Adwokatów Ukrainy. (https://unba.org.ua/)

Adwokacki zapyt na Ukrainie – termin udzielenia odpowiedzi na zapyt adwokata:

Podmiot, do którego skierowano adwokackie zapytanie, jest obowiązany przekazać adwokatowi stosowne informacje oraz kopie dokumentów, z wyjątkiem informacji i kopii dokumentów o ograniczonym dostępie, nie później niż w ciągu 5 dni roboczych od dnia otrzymania tego zapytania (wniosku).

Jeżeli wniosek adwokata dotyczy przekazania znacznej ilości informacji lub wymaga wyszukania informacji wśród znacznej ilości danych, termin rozpatrzenia wniosku adwokata może zostać przedłużony do 20 dni roboczych z uzasadnieniem przyczyn takiego przedłużenia, o czym adwokat jest zawiadamiany na piśmie nie później niż 5 dni roboczych od dnia otrzymania żądania adwokata.

W określonych prawem przypadkach podmiot, do której skierowano zapyt, ma prawo lub obowiązek odmówić udzielenia informacji, ponieważ należy ona do informacji o ograniczonym dostępie – dotyczy to głównie tajemnic państwowych, banków i ich działalności, danych osobowych itp.

Adwokacki zapyt na Ukrainie – odpowiedzialność za nieudzielenie informacji na żądanie adwokata

Zgodnie z art. 24 ustawy „O adwokaturze i adwokaturze” – odmowa udzielenia informacji na żądanie adwokata, nieterminowe lub niepełne udzielenie informacji, udzielenie informacji niezgodnej ze stanem faktycznym, pociąga za sobą odpowiedzialność ustawową, z wyjątkiem przypadków odmowy udzielenia informacji z ograniczonym dostępem.

Działalność gospodarcza na Ukrainie

Działalność gospodarcza na Ukrainie

Działalność gospodarcza na Ukrainie – pojęcie,  jakie są rodzaje i formy działalności gospodarczej? Kto może prowadzić taką działalność?

Pod pojęciem działalności gospodarczej w Kodeksie gospodarczym Ukrainy rozumie się działalność podmiotów gospodarczych w sferze produkcji publicznej, mającą na celu wytwarzanie i sprzedaż produktów, wykonywanie robót lub świadczenie usług o charakterze wartościowym. (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text).

Działalność gospodarcza obejmuje zarówno działalność produkcyjną, w trakcie której wytwarzane są produkty, dobra konsumpcyjne i inne wartości materialne, jak i działalność nieprodukcyjną związaną z wykonywaniem różnego rodzaju pracy, w tym badań, świadczenia usług.

Działalność gospodarcza na Ukrainie – ogólne zasady prowadzenia działalności na Ukrainie:

  • równa ochrona przez państwo wszystkich podmiotów gospodarczych;
  • wolność działalności przedsiębiorczej;
  • swobodny przepływ kapitału, towarów i usług na terytorium Ukrainy;
  • ograniczenie państwowej regulacji procesów gospodarczych;
  • zapewnienie uczciwej konkurencji w przedsiębiorczości, ochrony praw konsumentów oraz bezpieczeństwa społeczeństwa i państwa;
  • ochrona krajowego producenta;
  • zakaz nielegalnej ingerencji organów państwowych i samorządowych oraz ich funkcjonariuszy w stosunki gospodarcze.

Ustawodawstwo ukraińskie przewiduje dwa rodzaje działalności gospodarczej:

  • komercyjna działalność gospodarcza (przedsiębiorczość) — działalność gospodarcza prowadzona w celu osiągnięcia rezultatów gospodarczych i społecznych oraz w celu osiągnięcia zysku;
  • niezarobkowa działalność gospodarcza – działalność gospodarczą prowadzoną bez celu zarobkowego.

Działalność gospodarcza na Ukrainie – kto może prowadzić działalność:

  • organizacje gospodarcze – osoby prawne utworzone zgodnie z Kodeksem Cywilnym Ukrainy, przedsiębiorstwa państwowe, komunalne i inne utworzone zgodnie z tym Kodeksem, a także inne osoby prawne, które prowadzą działalność gospodarczą i są zarejestrowane zgodnie z procedurą określoną przez prawo;
  • obywatele Ukrainy, cudzoziemcy i bezpaństwowcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą i są zarejestrowani zgodnie z prawem jako przedsiębiorcy – osoby fizyczne.

Ustawodawstwo ustanawia niemożność prowadzenia działalności przedsiębiorczej dla:

  • niektórych kategorii obywateli (żołnierzy, urzędnicy prokuratury, sądu, bezpieczeństwa wewnętrznego, notariatu, spraw wewnętrznych, organów państwowych i samorządowych);
  • osób, które popełniły przestępstwo i na które sąd wymierzył karę pozbawienia prawa do prowadzenia określonego rodzaju działalności.

Działalność gospodarcza na Ukrainie -formy prawne prowadzenia działalności:

Na Ukrainie możliwe formy prowadzenia działalności gospodarczej wymienione są w klasyfikacji organizacyjno-prawnych form zarządzania gospodarczego (KOPFG). Na Ukrainie forma organizacyjno-prawna wraz z nazwą jest częścią nazwy podmiotu prawnego. Popularne formy to:

  • Przedsiębiorca indywidualny
  • Przedsiębiorstwo rolnicze
  • Prywatne przedsiębiorstwo
  • Przedsiębiorstwo zbiorowe
  • Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
  • Przedsiębiorstwo komunalne
  • Stowarzyszenie biznesowe
  • Spółka Akcyjna
  • Giełda Papierów Wartościowych
  • Spółdzielnia
  • Stowarzyszenie

oraz szeroka gama innych możliwych form prowadzenia działalności.

Rozwód na Ukrainie

Rozwód na Ukrainie

Rozwód na Ukrainie – Jak prawidłowo przeprowadzić rozwód na Ukrainie?  Czy w takiej sytuacji warto zwracać się o pomoc prawną? Który Organ jest właściwy do przeprowadzenia tej czynności? Jakie dokumenty są niezbędnę do procesu rozwodowego?

Rozwód na Ukrainie – Złożenie pozwu rozwodowego

Do procesu rozwodowego trzeba podejść odpowiedzialnie, a mianowicie rozważyć wszystkie możliwości i tryby przewidziane przez przepisy prawa i wybrać najlepszy dla nas, który będzie również uwzględniać interesy małoletnich dzieci małżonków.

Rozwód można przeprowadzić zarówno przez Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego, jak i w Sądzie. Warto wspomnieć o tym, że wybrać pozasądową drogę rozwodu (przed USC) można tylko w tym przypadku, gdy rozwód odbywa się za zgodą obydwu małżonków. Niezbędnym warunkiem jest brak posiadania wspólnych dzieci. Co istotne, w Polsce rozwieść  może tylko i wyłącznie sąd powszechny, nie ma innej możliwości dokonania rozwodu.

To znaczy, że jeżeli każdy z małżonków ma zamiar przerwania małżeństwa i brak jest wspólnych dzieci, to w takim razie możliwe jest stawienie się obydwu małżonków w Urzędzie Stanu Cywilnego w celu przeprowadzenia rozwodu. W sytuacji jeżeli tych warunków nie spełniamy, rozwód jest możliwy w sądzie. Rozwód z obcokrajowcem zasadniczo się nie różni od dokonania tej procedury z obywatelem Ukrainy.

Jeżeli rozwieść się chce para małżeńska, która ma niepełnoletnie dziecko lub jeden z małżonków nie chce rozwodu, w takiej sytuacji zwracamy się ze stosownym wnioskiem do sądu i tu warto zwrócić się do profesjonalnego pełnomocnika w celu otrzymania kwalifikowanej pomocy prawnej w zakresie uzyskania niezbędnych informacji oraz przygotowania dokumentów i pism do sądu.

Strona samodzielnie lub za pomocą adwokata powinna zająć się zbiórką dowodów, w tym sporządzić listę świadków.  Następnie powinno się złożyć do sądu pozew o rozwód. Co istotne, w związku z obecną sytuacji epidemiologiczną w kraju na Ukrainie, podczas kwarantanny możliwe jest złożenie pozwu o rozwód w formie elektronicznej za pośrednictwem Internetu.

Rozwód na Ukrainie – Jakie dokumenty są potrzebne do przeprowadzenia rozwodu przed sądem?

Sprawy rozwodowe są trudne zarówno jak dla powoda, tak i dla pozwanego. Przewidują  one ustalenie takich kwestii jak życie wspólne, podział majątku, relacje z dziećmi, spory dotyczące alimentów oraz innych kwestii, dla których niezbędne jest przedłożenie dużej ilości dokumentów. W najprostszym przypadku, żeby zainicjować rozwód przed sądzem niezbędne jest posiadanie:

  • paszportu, najlepiej obojga uczestników sporu;
  • aktu urodzenia dzieci (jeżeli są);
  • numerów ewidencyjnych kart podatnikow;
  • aktu zawarcia małżeństwa;

Możliwe jest wysłanie skanów dokumentów w formie elektronicznej. Do tego niezbędne jest zebranie wyżej wymienionych dokumentów w wersji elektronicznej, sporządzenie pozwu oraz przesłanie na  stronie internetowej sądu wniosku przez system „Sąd elektroniczny”.

W przypadku rozwodu w formie online też zalecamy zwracać się o pomoc prawną. Szczególnie jeżeli niezbędne jest otrzymanie alimentów bądź przeprowadzenie podziału wspólnego majątku.

Rozwód na Ukrainie – Jakie dokumenty są niezbędne do rozwodu przed Urzędem Stanu Cywilnego?

Lista dokumentów w przypadku rozwodu przed Urzędem Stanu Cywilnego jest krótka, proces rozwodowy również zajmuje mniej czasu. Ustawa przewiduje termin miesiąca, w przeciągu którego małżonkowie mogą zmienić swoje zdanie. W celu przeprowadzenia rozwodu niezbędne jest przedłożenie następujących dokumentów:

  • akt zawarcia małżeństwa;
  • paszport;
  • numery ewidencyjne kart podatkowych;
  • wniosek (wypełnia sie bezspośrednio w Urzędzie Stanu Cywilnego).

Małżonkowie, którzy nie mają wobec siebie żadnych pretensji i roszczeń zostaną rozwiedzeni w ciągu miesiąca od momentu złożenia wszystkich niezbędnych dokumentów wraz z wnioskiem, pod warunkiem stawienia się każdego z nich  w wyznaczonym przez urząd terminie.